Oeps, het is weeral even geleden… We hebben het dan ook zo ontzettend druk met naar school gaan, lesvoorbereidingen schrijven, koken, kuisen, wassen, verkennen, plezier maken, genieten,…
Maar hier dus nog eens een berichtje voor degene die ons nog steeds volgen (bedankt daarvoor!).
Eerst en vooral moet ik even melden dat degene die telkens stiekem vooral kijken voor Letizia en Sofie zich niet achteruit gestoken hoeven te voelen! Het lijkt misschien steeds alsof ik alles op de blog schrijf, maar de eerste berichten schreven we telkens samen en het gebeurde nu toevallig altijd dat ik degene was die het op de blog zette. Dus geen getreur, alles wat we schreven, beleefden we alle 3 en was ook geschreven voor IEDEREEN!!!
Dit bericht is dan weer wel alleen van mij, maar nog steeds voor iedereen!
Ik wil jullie gewoon even laten weten hoe het hier allemaal draait op onze praktijk (en dan vooral die van mij, deze keer). We verschijnen de laatste tijd meer en meer voor de klas, wat leuke en minder leuke, maar allemaal even interessante ervaringen met zich meebrengt. Zoals we al vertelden is het onderwijs hier behoorlijk verschillend met dat van ons en zijn de kinderen onze ‘Vlaamse’ manier van lesgeven niet zo gewoon!
Even een voorbeeld?
Hier gaan we…
Ik gaf een lesje rond bijvoeglijke naamwoorden en zoals al onze cursussen ons voorschrijven is het gouden ingrediënt voor een goede les, variatie! Dus wat doet Lieselot? Variëren, wat nog zeer beperkt bleef, maar blijkbaar al iets te hoog gegrepen was. Ik stak in mijn les een kort spelletje met 2… Partnerwerk, ooit al van gehoord? Ik zie jullie nu al allemaal gretig knikken achter jullie computer, wel hier is dit wel anders!
Ik leg uit dat de ene leerling een voorwerp moet noemen uit de klas en dat de andere leerling er een passend bijvoeglijk naamwoord moet proberen bijplaatsen. Ik vraag, zoals ik hier zeer regelmatig in mijn lessen doe: ‘Hebben jullie het begrepen?’ en zoals gewoonlijk krijg ik ook nu weer het antwoord (in koor): ‘Ja, juffrouw!’
‘Goed, aan het werk dan maar!’ Om de één of andere reden blijven de kinderen mij allemaal aankijken?! Ik voel al enkele grijze haren door mijn hoofd schieten, terwijl ik al mijn moed bij elkaar raap om het nog eens uit te leggen. Dat nog eens uitleggen gebeurde met handen en voeten, toneeltje, alles erop en eraan… Ook na deze keer: ‘Hebben jullie het verstaan?’ ‘Ja, juffrouw!’, waarop ik toch nog eens even vraag: ‘ZEKER?’ en oh jawel ook hier krijg ik weer het antwoord: ‘Ja, juffrouw!’ Ik zeg dus dat ze aan het werk mogen. Misschien kunnen jullie het al raden en inderdaad het ondenkbare gebeurt, weer blijven er zo’n 25 paar ogen op mij gericht…
Is dit een pruik? of heb ik nu gewoon een hele bos grijze haren?
Maar zoals dat gaat, leg je het nog eens uit en nog eens om dan uiteindelijk toch klassikaal te eindigen… Lag het nu aan mij???
Wel, ik kan jullie zeggen dat Sofie op datzelfde moment deze les in de parallelklas aan het geven was en zij met IDENTIEK hetzelfde verhaal naar huis kwam…
Lag het nu aan ons???
Maar hier dus nog eens een berichtje voor degene die ons nog steeds volgen (bedankt daarvoor!).
Eerst en vooral moet ik even melden dat degene die telkens stiekem vooral kijken voor Letizia en Sofie zich niet achteruit gestoken hoeven te voelen! Het lijkt misschien steeds alsof ik alles op de blog schrijf, maar de eerste berichten schreven we telkens samen en het gebeurde nu toevallig altijd dat ik degene was die het op de blog zette. Dus geen getreur, alles wat we schreven, beleefden we alle 3 en was ook geschreven voor IEDEREEN!!!
Dit bericht is dan weer wel alleen van mij, maar nog steeds voor iedereen!
Ik wil jullie gewoon even laten weten hoe het hier allemaal draait op onze praktijk (en dan vooral die van mij, deze keer). We verschijnen de laatste tijd meer en meer voor de klas, wat leuke en minder leuke, maar allemaal even interessante ervaringen met zich meebrengt. Zoals we al vertelden is het onderwijs hier behoorlijk verschillend met dat van ons en zijn de kinderen onze ‘Vlaamse’ manier van lesgeven niet zo gewoon!
Even een voorbeeld?
Hier gaan we…
Ik gaf een lesje rond bijvoeglijke naamwoorden en zoals al onze cursussen ons voorschrijven is het gouden ingrediënt voor een goede les, variatie! Dus wat doet Lieselot? Variëren, wat nog zeer beperkt bleef, maar blijkbaar al iets te hoog gegrepen was. Ik stak in mijn les een kort spelletje met 2… Partnerwerk, ooit al van gehoord? Ik zie jullie nu al allemaal gretig knikken achter jullie computer, wel hier is dit wel anders!
Ik leg uit dat de ene leerling een voorwerp moet noemen uit de klas en dat de andere leerling er een passend bijvoeglijk naamwoord moet proberen bijplaatsen. Ik vraag, zoals ik hier zeer regelmatig in mijn lessen doe: ‘Hebben jullie het begrepen?’ en zoals gewoonlijk krijg ik ook nu weer het antwoord (in koor): ‘Ja, juffrouw!’
‘Goed, aan het werk dan maar!’ Om de één of andere reden blijven de kinderen mij allemaal aankijken?! Ik voel al enkele grijze haren door mijn hoofd schieten, terwijl ik al mijn moed bij elkaar raap om het nog eens uit te leggen. Dat nog eens uitleggen gebeurde met handen en voeten, toneeltje, alles erop en eraan… Ook na deze keer: ‘Hebben jullie het verstaan?’ ‘Ja, juffrouw!’, waarop ik toch nog eens even vraag: ‘ZEKER?’ en oh jawel ook hier krijg ik weer het antwoord: ‘Ja, juffrouw!’ Ik zeg dus dat ze aan het werk mogen. Misschien kunnen jullie het al raden en inderdaad het ondenkbare gebeurt, weer blijven er zo’n 25 paar ogen op mij gericht…
Is dit een pruik? of heb ik nu gewoon een hele bos grijze haren?
Maar zoals dat gaat, leg je het nog eens uit en nog eens om dan uiteindelijk toch klassikaal te eindigen… Lag het nu aan mij???
Wel, ik kan jullie zeggen dat Sofie op datzelfde moment deze les in de parallelklas aan het geven was en zij met IDENTIEK hetzelfde verhaal naar huis kwam…
Lag het nu aan ons???
Hoe kan je dan ook ooit geen moed meer hebben om 25 van 'deze' leerlingen niet 500 000 keer opnieuw uitleg te geven?!
Verschillen zijn zeer interessant, soms vermoeiend, maar ook zo motiverend om verder te gaan en deze kinderen iets te tonen dat ze nog nooit meemaakten!
Hier stop ik mijn relaas om weer even in de lesvoorbereidingen te duiken om ook deze week deze SUPER schattige kinderen dingen wijs te maken die oh-zo-belangrijk zijn!
We gaan ervoor!
Lieselot
Hier stop ik mijn relaas om weer even in de lesvoorbereidingen te duiken om ook deze week deze SUPER schattige kinderen dingen wijs te maken die oh-zo-belangrijk zijn!
We gaan ervoor!
Lieselot
Geen opmerkingen:
Een reactie posten